Don´t cry for me Argentina - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Renee - WaarBenJij.nu Don´t cry for me Argentina - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Renee - WaarBenJij.nu

Don´t cry for me Argentina

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

13 Januari 2014 | Argentinië, El Calafate

4 januari
Busrit naar Buenos Aires was top, heerlijke stoeltjes compleet met dekentje en kussen :-). Vanaf de busterminal met de metro naar ons hostel gegaan. Prima te doen. Metrokaartje kost omgerekend ongeveer 30 cent. We moesten even wachten met inchecken bij het hostel dus even wat bij de supermercado gehaald en toen alles geinstalleerd. Ruud en ik zijn naar het stadion van Boca Juniors geweest. Met de bus erheen. Sta ik keurig klaar met me geld om de bus te betalen moet je dus een of andere OV-chipkaart hebben hier. Nou had ik dus niet, dus een vrouwtje achter me heeft voor me betaald. Superaardig! En terug met de bus dus hetzelfde, maar toen deden we gewoon alsof we gek waren en konden we weer gratis met de bus :-). Voor morgen een fietstour door BA geboekt, want dan is het zondag en is het niet zo druk in de stad, dus prima te doen om te fietsen. ´s Avonds naar de ¨barstreet¨geweest. Het nachtleven in BA begint pas om 02.00 uur!! Maar toen lag ik lekker te bed (ik word ook een daggie ouder he...)

5 januari
Om kwart voor 10 moesten we op Plaza San Martin staan. Wij erheen en wachten...wachten...wachten... Om half 11 nog niemand gezien dus zijn we maar weer weggegaan. Beetje jammer maja... Dan maar ubertoeristisch met de ¨hop-om hop-off bus¨. Eerst nog stukkie lopen om een kaartje ervoor te halen. Onderweg werd Robin steeds zieker (ze was al een paar dagen niet lekker) dus zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Omdat ze allemaal onderzoeken moest ondergaan en lang moest wachten zijn Ruud en ik naar Recoletta geweest om het graf van Evita Peron te bezoeken. Megagroot cemetery! Tijdje rondgelopen daar en weer richting hostel. Robin kwam later met slecht nieuws uit het ziekenhuis. Ze heeft een Afrikaanse Salmonella opgelopen en op doktersadvies moet ze terug naar NL. Dus complete change of plans. ´s Avonds nog een BBA (asado) op het dakterras van het hostel gehad met iedereen van het hostel. Supergezellig!! Mucho cerveza y vino :-)

6 januari
Door de stad gelopen en langs onder andere Plaza de Mayo, de rivier enzo gegaan. Wel leuk om zo iets van de stad te zien. Maar ik ben geen fan van BA. Het is meer not so bueno aires. Het stinkt, veel zwervers op de straat en al het afval ligt langs de kant van de weg waar hele families in zitten te graaien. Einde van de middag nog cerveza passado op straat gedaan met mensen uit het hostel, want het is bloedheet, de airco doet het niet vanwege de power blackout. En ´s avonds lekker Argentijnse steak gegeten in ¨El Plate¨. Megagroot stuk en superlekker!!

7 januari
Robin vertrekt vandaag naar huis. Zou vandaag eigenlijk hop-on hop off gaan doen maar het regent en onweert de hele tijd en om dan gezellig in een bus met open dak te gaan zitten is ook niet echt me hobby. Dus hebben we ons in de kelder gesetteld met tablet, Lonely Planets om ons huiswerk voor de aankomende dagen te gaan doen. ´s Avond nog gezellig ´beerpong´in de kelder gedaan. Ruud en Manu vd. Damian en Renee. Kansloos verloren maar wel erg gezellig. Om 03.00 uur de wekker, want vannacht om 4.00 uur met de taxi naar het vliegveld en op naar El Calafate, Patagonie

8 januari
Na aankomst op het vliegveld met nog een gast een taxi gedeeld naar het centrum. Denk je leuk een 4 persoonsdorm geboekt te hebben bij El Ovejego kom je in een soort van mini-bunker terecht met 2 stapelbedden waar amper 4 backpacks in passen. Het is serieus net een container waar ze 2 stapelbedden in geplaatst hebben. Maar goed...je bent er overdag toch niet veel tis enkel om te slapen. Hup het dorp in en de tours voor aankomende dagen boeken. Verder vandaag nog langs een vogelreservaat geweest. Die ligt aan de rand van het dorp. Verschillende vogels gezien en ook jawel....de zeeeeeer zeldzame meerkoet haha. De buurtjes in de andere bunker zijn toevallig 2 NL-se meiden dus gezellig biertje gedaan en denk je lekker te bed willen kom je in het hok, ligt er een kerel in me bed! Dus ik in me beste spaans proberen duidelijk te maken dat dat toch echt mijn bed is. Maar hij snapte er geen conjo van. Dus ik naar de receptie, gelukkig zat er iemand die engels sprak en toen kreeg ik een ander bed. Nou...eindelijk slapen.

9 januari
Vandaag is wasdag. Alle vieze bezwete kleren bij een alleraardigst oma´tje gedumpt en verder btje gechilled. ´s avonds met de NL-se meiden uit eten geweest. Wij zaten bij de deur en iedereen vergat telkens om de deur dicht te doen. Dus wij er elke keer wat van zeggen. Komt er op een gegeven moment een chinees binnen die ook weer de deur open liet staan. Dus ik zeg: Hee ChinChan doe de deur ff dicht. En hij draait zich om en sluit de deur. Wij allemaal tranen in de ogen van het lachen, geniaal!! Er zijn hier geen zwervers op straat zoals in BA, maar wel onwijs veel zwerfhonden. Maar die doen verder geen vlieg kwaad. Ze chillen hem overal op straat.

10 januari
7.30 pick up vanaf de camping voor een bezoek aan de Perito Moreno Gletsjer. Bus kwam pas om 8.15 maar dat wachten ben ik nu wel gewend. Eenmaal aangekomen in het park een boottocht naar de gletsjer gedaan. WAAUUWW!!! Wat een ding zeg! Hebben meerdere keren brokken naar beneden zien komen. Een geluid dat het geeft! Manmanman... Onwijs!!Wel echt ijskoud boven op het dek van boot maar je moet er wat voor over hebben. Daarna kon je nog door het park lopen waar verschillende routes waren en kwam je steeds uit op uitzichtplekken op de gletsjer.En kon je dus de gletsjes van bovenaf zien.

Hier op de camping lijkt het af en toe wel een beetje op de dakar. Overdag is het best rustig, maar ´s avonds komen er allemaal Landrovers, Toyota´s enzo met tenten op het dak en weet ik veel overnachten en ´s ochtends is het inpakken en gaan ze er weer vandoor. Zelfs motoren met bakken achterop zie je komen. Top!

11 januari
Vandaag een trip naar Torres del Paine in Chili. 5.30 pick up bij de camping. Wij dachten leuk een toertje geboekt te hebben dat je zelf rond kon lopen naar in het park, nou niet dus. Alles was van tevoren al bedacht en vastgelegd. Het was 5 uur rijden naar de grensovergang. Verhaal apart. Je stopt bij de Argentijnse grens, iedereen de bus uit, een hokje in om een stempel te krijgen dat je Argentinie verlaat. 1 km verder weer de bus uit, stempel van Chili binnenkomen en de tas door de scanner. Je mag nl. geen fruit, melkproducten e.d. meenemen. Wij hadden lekker broodjes kaas mee dus die hond zat te snuffelen aan onze tassen, maar gelukkig was het goed en mochten we doorlopen. Dan geld wisselen en de bus weer in. Vanaf de grens was het nog een uur rijden naar de entree van het park. Dankom je in een mini-van en cross je het hele park door waar de bus af en toe stopt zodat iedereen dezelfde uitzicht foto´s kan maken en mag je er weer in naar het volgende punt. We hebben wel een wandeling gedaan van wel 1 hele km!! Met een klein watervalletje. Toen naar een picknick plek en dat was het alweer. Weer terug naar de grensovergang. Iedereen uit de mini-bus, weer een stempel halen om Chili te verlaten, mini-bus weer in voor 500 meter om de grens over te steken. De grens is echt ¨op slot¨. Er staat oude kerel voor een poort waar een slot omheen zit en die maakt hij dan open en mag de bus erdoor. Daarna doet hij hem weer op slot. Gaat echt helemaal nergens over! Na die 500 meter moes iedereen de bus weer uit om in de grote touringcar te stappen en weer richting El Calafate te gaan. Heb welgeteld 1 gordeldier, wat struisvogels en heeeeeel veeeeeel guanaco´s gezien. Dat zijn een soort lama´s. Beetje dooie beesten maja..

12 januari
7.45 bij de busterminal aanwezig zijn om naar El Chalten te gaan. Ritje van 3 uur. Aankomst in het park, ziet er supermooi uit. Rotsen, bomen, natuur! Kleine hike kunnen doen want de bus terug ging weer om 18.00 uur en we konden uiteindelijk pas om 12.00 uur van start. Tochtje naar de ¨mirador el Fitz Roy¨gedaan. Zo´n 2 uur heen. Fitz Roy is de hoogste berg van Patagonie, maar helaas zat het puntje ervan in de wolken. Beetje jammer maar evengoed een supermooi uitzicht. Toen nog even verder gewandeld naar ¨Laguna Capri¨. Mooi helder water en lekker temperatuurtje haha. Vervolgens kom je langs de camping voor de die-hard hikers die gewoon een week ofzo in het park chillen. Die gaan van camping naar camping. Al met al zo´n 14 km. gelopen. Weer terug in het dorpje pasta gegeten met (siempre) cerveza. De terugreis was wel kut, niet kunnen slapen en voor me gevoel duurde het echt een uur! Gelukkig was de mercado nog open, dus chippies en een biertje gehaald. Op de camping lekker slippertjes aan en in de chillstand. Morgen om 16.00 uur vliegen naar Ushuaia - El Fin del Mundo!

Veeeeee liefs, beso Renee

• 13 Januari 2014 - 18:34

Natalie:

Wooww skatt wat een verhaal weer.. vind het super om alles te lezen en zo toch op de hoogte te blijven! Watgoed dat je van het zo naar je zin hebt. Love you en lekker genieten!!! Misschien een idee om af en toe een chilldag in te lassen ;-) xx

• 13 Januari 2014 - 22:21

Anneke:

Weer heerlijk genoten van je verslag de ene keer tref je het andere keer ff een tegenvaller
    Maar heel leuk dat je zo geniet heel vervelend voor je reis maatje Robin hoop dat zé snel op knapt. Kijken weer uit naar je avonturen kuzzzzz

• 13 Januari 2014 - 23:14

Erik En Marjon:

Leuk om weer je verhalen te lezen sister!!
    Geniet van alles wat je daar ziet!!
    love you xxx

• 15 Januari 2014 - 08:23

Robin:

Wat een geweldig verslag weer!! Wel hard voor mij om te lezen omdat ik nog steeds in bed lig uit te zieken en ik had het ook zo graag allemaal meegemaakt! Maar ik ben blij dat je zo geniet en gewoon doorgaat! Ik blijf je volgen. Groetjes aan Ruud!

• 15 Januari 2014 - 19:23

Mieke:

Hé Reneetje,

Wat schrijf jij geweldig! Echt mooi om te lezen en volgens mij geniet je volop! Triest van Robin..

Liefs, Mieke

• 15 Januari 2014 - 20:51

Dana:

Hoi Sis!!

Jeeeej vet leuk dat je zoveel meemaakt!!! Je hebt bijna geen tijd om even op adem te komen denk? Haha
    Vind het echt stoer van je! Doe wel voorzichtig..Op naar t volgende verslag!
    Kus kus!! Luv u xx

• 17 Januari 2014 - 14:48

Rineke:

Wat leuk om je verslagen te lezen. Je moet er wel wat voor over hebben om de bezienswaardigheden te zien, maar wel super ervaring. Veel plezier, groetjes Rineke