Riiiooooooooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Renee - WaarBenJij.nu Riiiooooooooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Renee - WaarBenJij.nu

Riiiooooooooo

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

04 Januari 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zooo!!! Op verzoek van die madre dan maar even een verslag. Het internet is bokkelangzaam dus hoop dat het gaat lukken. Foto´s volgen later wel.

30 december
Vlucht vanaf Amsterdam naar Rio ging goed. Ruud op Schiphol ontmoet, maar die zat compleet ergens anders dus die zag ik op Rio weer. Landde met regen en onweer wat de boel een beetje bumpy maakte maar de temperatuur was nog steeds 28 graden! Zweten dus in me spijkerbroek met vest :-) Robin ontmoet en met de bus naar Sarruefa Club Hostel waar we de aankomende dagen gaan verblijven. Alles geintstalleerd en te bed, ik was kapot van t vliegen. Helemaal gaar.

31 december
Eerst naar het busstation om tickets te boeken voor 2 januari, omdat we dan richting Foz de Iguazu gaan om de Iguazu Falls te bezoeken. Daarna in de taxi om naar het Jezusbeeld te gaan waar Rio natuurlijk om bekend staat. Heel oneerbiedig gezegd natuurlijk, in het Portugees noemen ze het Cristo Redentor. Klinkt toch wat leuker he. En aangezien alle Brazilianen geen Engels spreken... Lijken de Fransen wel haha. Goed. Wij zitten dus in de taxi horen we inene piepende remmen, de taxichauffeur wijkt uit, ik kijk uit me raampje en zie zo een auto een andere auto rammen. Wij in shock natuurlijk. Met open mond zaten we te kijken wat er gebeurde. De taxi stopte langs de kant van de weg, maar toen kwam er ineens nog een auto aan en daar stapte 3 mensen uit die gewoon op een auto afrenden en aan de deuren gingen trekken. Overval!! Dus de taxi trapt ze gas weer in en we gingen weer op pad. Hij stopte wel nog om het grote nieuws aan wat agenten door te geven, maar die reageerden zo sloom, sloeg nergens op. Je ziet wel overal in Rio agenten rondlopen. Wat het voor je gevoel wel veilig maakt, maar toch ook meteen aangeeft dat het helemaal niet veilig is om daar gewoon vrolijk in de rondte rond te lopen. Wat wij overigens wel deden, maar dan gewoon goed oplettend.
Maar goed, ik dwaal af. We gingen dus naar het Jezusbeeld. Worden we door de taxichauffeur op een plein gedropt waar je dus 2 rijen had. Eentje om een kaartje te kopen en een rij om te wachten op de shuttle busjes die je erheen zouden brengen. Dus opgesplitst. Ruud en Robin in de ene rij en ik in de rij voor de busjes. Toen ik vooraan stond hadden hun ook de kaartjes en konden we meteen door. Anders hadden we nog langer moeten wachten, want al met al heb ik ook ruim een uur in de rij gestaan. Met het shuttle busje naar boven waar het natuurlijk massahysterie was. En ja...ook de Chinezen met hun telelenzen liepen daar weer vrolijk voor je voeten. Maar evengoed genoten van het onwijze uitzicht en wat leuke plaatjes geschoten. Op een gegeven moment hadden we het wel gehad en wilden we weer weg...je raad het al... weer een rij om in de shuttle busjes te stappen die ons naar beneden zouden brengen. Ruim een uur hebben we in de brandende zon gestaan! Pffff... van tempo hebben ze hier nog nooit gehoord hoor. Alles gaat evenlangzaam..
Ook zo´n geweldig systeem wat ze hier bedacht hebben.. Je loopt een cafetaria binnen en denkt ik bestel wat bij de balie. Nou niet dus. Eerst moet je naar een kassa, dan bestellen, dan betalen en krijg je een briefje waarop staat wat je besteld heb. Die geef je dan weer aan degene achter de toonbank en dan uiteindelijk heb je je bestelling...

´s avonds met ze zevenen naar het strand van Copacabana om het nieuwe jaar in te luiden. Een Zweeds meisje, een jongen uit Brazilie en 5 Hollander :-) Uur of 7 hadden we afgesproken, maar dat werd uiteindelijk uur of 8. Alle Brazilianen in hun witte outfit. Is voor goodluck en to honor the gods. Alle mensen hadden zich al lang en breed gesetteld op het strand. Allemaal muurtjes van zand gebouwd om hun territorium af te bakenen. Dus wij dat ook gedaan natuurlijk haha. Superleuk om al die mensen te bekijken. En om 00.00 uur was het tijd voor VUURWERK!!!! Wat een feest. Al die mensen gingen uit hun dak, supermooi vuurwerk! Maar rond half 3 had ik het toch wel gehad en zijn we weer richting hostel gelopen.

1 januari
Vandaag een bezoekje aan de trappen van Lapa, oftewel Escaderia Selarón. Dit zijn trappen die door de Chileense kunstenaar Selaron gemaakt zijn.Selarón werkte al sinds de jaren 80 aan zijn kunstwerk in Lapa. Hij versierde een van de trappen naar de nabij gelegen wijk Santa Teresa met gekleurde tegels en spiegeltjes. Toeristen konden zelf tegels uit hun land meenemen, die vervolgens in de trap werden verwerkt. De kunstenaar woonde naast de trap, en de versiering ervan was zijn levenswerk. Er bevinden zich zelfs delftsblauwe tegeltjes, oerhollandse gezegden tussen en zelfs eentje van Johan Cruijff! Voordat we bij de trappen kwamen hadden we nog een zwerver achter ons aan die met stokken begon te gooien dus zijn we snel weer verder gegaan. Crimineel wijkje daar. Apart sfeertje hing er. Na het bezoek aan de trappen we op de bus naar Ipanema beach gegaan! Verder nog de nieuwjaarsduik gedaan met UNOX muts op met 40 graden!!

Op tijd te bed want morgen om 8.00 uur vertrekt de bus naar Foz de Iguazu... slechts 23 uur in de bus...wie doet je wat...

3 januari
Aankomst in Foz bij de busterminal. Nou nog met de bus naar de watervallen. Is ook nog een heel gedoe. Je moet de bus pakken, dan weer overstappen op een andere bus. Maar goed, deze stopt dan wel recht voor de deur van de Iguazu Falls. Om 8.30 stond er al ene hele rij, dus wij zijn snel aangesloten. Ik weer alvast in de rij en Robin en Ruud de backpacks in lockers doen. Dat kon daar, hadden we van tevoren al uitgezocht. Hup naar binnen en WAUUWWW!! Wat een natuurgeweld. Het was bewolkt dat we aankwamen en het begon een beetje te spetteren, maar zo af en toe brak de zon door wat voor mooie regenbogen zorgde! Tijdens het nemen van een (van de vele) foto´s had ik plots een vlinder op me pet zitten :-)

Na dit bezoek hadden we bedacht om meteen de bus naar de Argentijnse kant te pakken (Puerto de Iguazu) dus moesten we weer ergens overstappen en kwamen we bij een soort grenskantoortje aan waar de uit de bus werden gezet. Vervolgens in een ieniemieniehokje waar de stempel in het paspoort werd gezet dat je Brazilie verliet. Ondertussen was het alweer keihard gaan regenen dus alle toeristen die stonden daar onder een afdak te schuilen. En jawel..... het duurde weer ruim EEN UUR voordat er een bus kwam die ons naar de grens me Argentinie bracht. Hier moesten we er weer uit en ons paspoort laten zien en met een stempeltje erin konden we een deur verder er weer uit. De bus stond er gelukkig nog dus snel erin en op naar de busterminal van Puerto de Iguazu. Hier hebben we een ticket geboekt om naar Buenos Aires te gaan. Deze busrit duurde ook weer 18 uur (!!) maar dit was echt superchill. We hadden zogenoemde Cama plekken. Dat houd in dat je je stoel bijna helemaal plat kan doen in de bus en als klap op de vuurpijl kregen we diner en ontbijt aan boord! De rit was serieus nog relaxter dan met het vliegtuig. Hij stopte ook niet onderweg wat voor extra oponthoud zorgt. Gewoon eens een keer top geregeld. Dus om half elf vanmorgen zijn we in Buenos Aires aangekomen waar ik op dit moment in PAX hostel mijn verhaaltje zit te typen. Vanmiddag ben ik met Ruud naar het stadion van Boca Juniors geweest, maar daarover volgende keer meer!!!

Laat gerust wat achter, vind ik leuk.
Foto´s komen ook vast nog wel!!

Dikke kus, groetjes en liefs Renee

• 05 Januari 2014 - 00:58

Lindsay:

Supertof!!! Xx

• 05 Januari 2014 - 01:18

Natalie:

Net pas weg en al zoveel te vertellen. Super skatt! Enjoy en zet er maar gauw weer een vervolgstory op :-D xx

• 05 Januari 2014 - 01:44

Harriet:

Reneetje!!
    Lekker verhaaltje hoor, haha.. Smakelijk om gelachen, vooral die zwerver zie ik al helemaal voor me!!
    Kijk goed uit en kijk uit naar je volgende verhaal!!
    Have fun girly...

• 05 Januari 2014 - 08:16

Linda:

Wow Renee, wat een verhaal, geweldig om te lezen!
    Je geniet, ook al duurt veel erg lang, haha!
    Ik blijf je volgen lieverd!!
    Dikke kus love you ook van Ome Jan en Tante Karin

• 05 Januari 2014 - 09:15

Kim:

top meis!! je hebt het erg naar je zin lees ik super;-) heel veel plezier xx

• 05 Januari 2014 - 09:26

Sonja:

Hoi Renée,

Wat klinkt dit allemaal spannend. Je maakt in een korte tijd wel veel mee. Dat belooft wat. Wens je nog veel leuke avonturen toe. Denken aan je. Veel liefs.

• 05 Januari 2014 - 10:33

De Bloemetjes:

Leuk om je verhaal te lezen, geniet ervan x van ons

• 05 Januari 2014 - 10:51

Marinda:

Leuk om te lezen, je gaat hard van start! Elke dag dingen ondernemen! Leuk hoor! Ben benieuwd naar al je avonturen. Doe je wel voorzichtig? Gr Marinda en Fam.

• 05 Januari 2014 - 13:46

Annie:

Klinkt alsof je het super naar je zin hebt! Geniet ervan lieverd! Zie uit naar de volgende verhalen. Xxx

• 05 Januari 2014 - 13:58

Sanne:

Have fun en pas goed op jezelf!! Heel leuk geschreven xxx

• 05 Januari 2014 - 16:17

Mieke:

Wat heerlijk om te lezen zeg!! En ook zoooo herkenbaar :)
    Veel plezier in Buenos Aires!!
    Xx Mieke

• 05 Januari 2014 - 16:23

Erik En Marjon:

Wat een avonturen al in korte tijd! Leuk geschreven we zien uit naar je nieuwe berichtjes (en foto's)!! Xx van ons

• 05 Januari 2014 - 16:44

Peter:

Hoi Renee,

Wat een geweldige ervaring in een paar dagen, lijkt wel een verhaal van een maand vakantie!
    Nu geniet er nog maar lekker van, wij wachten op nog veel meer verhalen van je.

Groeten Peter en Geertje

• 05 Januari 2014 - 18:17

Chantal & Wouter:

Leuk verhaal! Ben benieuwd naar je buenos aires ervaring! Veeel plezier! Xx

• 06 Januari 2014 - 11:39

Dana:

Hey lieve zus!

Vet leuk om je avonturen te lezen.. kreeg traantjes toen ik over de vlinder las ...
    Ben echt super trots op je! Hoop snel fotos en weer een nieuw verhaal :)
    Hou van je!

dikke kus Xxxxx (ook van giel en william)

• 06 Januari 2014 - 13:42

Anneke:

Geweldig hoor!! Genoten van je verslag je hebt al veel mee gemaakt in korte tijd prettig als dingen meezitten. Leuk van die vlinder ,heeft bepaalde betekenis !! Positief we wachten het volgende verslag af. Succes dikke kuzzzzzzzz. Frans en an

• 07 Januari 2014 - 08:18

YoniBarten:

Superleuk verhaal renee!! Geniet ze!! X

• 17 Januari 2014 - 12:48

Linda:

Hoi Renee,

Wat een leuk en spannend verhaal! Min reiskriebels beginnen direct weer te werken!
    Ik zie dat er al een tweede verslag is dus die ga ik nu ook even snel lezen.

De verslagen hangen op het bord in ons kantoor, dus iedereen die langskomt die kan het lezen (dus geen rare dingen schrijven over collega's ;) )

Geniet ervan meid!
    x Linda