Valparaiso y San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Renee - WaarBenJij.nu Valparaiso y San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Renee - WaarBenJij.nu

Valparaiso y San Pedro de Atacama

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

27 Januari 2014 | Chili, San Pedro de Atacama

Nou op veler verzoek van mijn fanbase from Holland hier weer een nieuw verslag. Getypt op me telefoon dus please don't mind de spelfouten ;-)

21 januari
8.30 met de bus naar Valparaiso. Express voor de bus overdag gekozen omdat het uitzicht onderweg spectaculair moet zijn. En idd...zeer mooie bergen en wisselende landschappen gezien. Bij de grens naar Chili moest iedereen de bus uit en met je paspoort in de rij gaan staan voor een stempeltje. Daarna weer in de rij om een stempel te halen om Chili binnen te komen. Toen weer allemaal de bus in en wel 5 hele meters gereden om weer de bus uit te moeten en je tas door de scanner te gooien. Al met al 2 uur later konden we weer op pad...
Aankomst bij het hostel. De taxi chauffeur stopt op een plein, wijst Een trap en zegt doodleuk: ja daar de trap op en dan moet het ergens daar zijn. Dus dan loop je een oude vervallen trap op wat dus de "straat" is en kom je bij een soort Pipi Langkous huis aan. Doet er een gozer de deur open en vraagt: heb je gereserveerd? "Eh..ja" "ok, 6 persoonsdorm?" "Si". Ok, hier is je kamer en de sleutel. Ohja en dit is het wachtwoord vd WiFi. Verder niks hahaha. Onderweg in de bus zag ik bij de haven de auto's van de Dakar staan. Die is hier nl afgelopen zaterdag geëindigd. Super! Ik weet wat ik morgen ga doen:-) Verder nog klein rondje door het dorp gedaan en kwam nog apart vrouwtje tegen op straat. Half Duits/Chileens/Amerikaans ofzo. Bertha heette ze. Hele verhalen had ze en toen begon ze over het WK. NL vs Chili em begint ze inene te zingen...Hoempahoempahoempa tetereee. Hahaha geniaal. Ik ging helemaal stuk.

22 januari
Eerst naar de bus terminal om de bus naar San Pedro de Atacama te boeken. Daarna door naar de haven voor de Dakar auto's. Echt supervet om te zien! Komt er plots een mannetje aan die zei dat je geen foto's mocht maken. Maar toen zei die inene van kom jier s kijken en liet hij alle deuken en met ducktape aan elkaar geplakte bumpers zien. Dus vroeg ik heeeeeel lief of ik ff snel een foto mocht maken en dat mocht! Ik helemaal blij :-)
Daarna door de verschillende wijken gelopen. Valparaiso is de grootste havenstad van chili. De stad zelf ligt op meerdere steile hellingen die je via liftjes (ascensor) of trappen kunt bereiken. Kost 100 pesos om omhoog te gaan. Wat ong 0,13 eurocent is haha. Kost geen drol dus. De huizen hebben allemaal vrolijke kleurtjes en er is graffiti all over the place. En dan kom je zomaar een straatje genaamd Ajax tegen! Toeval?? Na de hele dag lopen (begon bewolkt maar werd steeds zonniger) weer terug naar het hostel om nog ff te chillen en AJAX kijken via livestream op de ipad haha!! Heerlijke wedstrijd :-) Daarna centrum in om hapje te eten en wie loopt daar op straat?? Katharina, dat Duitse meisje uit Mendoza. It's a small world afterall!

23 januari
Er is een free tour door de stad die elke dag vanaf 'Plaze Anibal Pinto' vertrekt. Deze gaat dan langs alle highlights vd stad en duurt ongeveer 3 uurtjes. Maar omdat de tour eindigt bij het hostel en gister al veel gezien hebben er een eigen draai aan gegeven. Erg leuk en veel gezien. Morgen weer voor 20 uur de bus in om me verjaardag in San Pedro de Atacama te vieren!

24 januari
13.30 met de bus naar San Pedro met een overstap in Calama. Serieus..niemand in de bus!! Wat een giller :-) Toen langs Viña del Mar waar nog wat mensen instapten. Maar uiteindelijk was de bus alsnog maar half vol. Wel alle ruimte en lekker film gekeken onderweg. In la Serena was de bus inene defect maar er zou een nieuwe bus komen dus even geduld... maar na een half uur was de bus weer goed en konden we weer op pad. Rond 12.00 aankomst in Calama waar je nog een stukje door de stad moest lopen om de volgende bus te pakken. En jawrl...wederom wachten. Das echt me nieuwe hobby geworden hier. Altijd wachten..grrrr.... maar goed, de bus kwam en 1,5 uur later finally in San Pedro. Kon ik mooi in de bus me verjaarsagkaarten openmaken die al die tijd in me tas gezeten hebben maar waar met grote letters op stond; OPENMAKEN OP JE VERJAARDAG. Superlief kaartje van Dana en me ouders. Moest een traantje wegpinken hoor...Nou dan stap je de bus uit en zit je echy in the middle of nowhere haha. Compleet uitgestorven behalve dan de zwerfhonden die je vrolijk gedag komen zeggen. Hostel gevonden en meteen maar tegen die man gezegd dat ik jarig ben vandaag! Dus felicitaties en vanaaf drinken we er een borreltje op zei die.
In de hoofdstraat tourtje voor morgen geboekt: Valle de la Luna om 16.00 uur en dan daar genieten van de zonsondergang. Toen in de bar ff biertje gedaan (ben tenslotte jarig!) En dan eindig je met Chilenen aan een tafeltje die voor je gaan zingen. Kom ik weer bij het hostel krijg ik van de eigenaar een biertje in me handen gedrukt en toen werd ik ook nog in 3 verschillende talen toegezongen. In het Spaans, Frans en in het Deens :-)
Best wel btje brak na zoveel uur in de bus gezeten te hebben dus deze oude oma lag om twaalf uur te bed.

26 januari
lekker uitgeslapen tot half 9 haha. Daarna ff boodschappen gedaan en wachten tot 16.00 voor de tour. Supervet! Onwijs mooie landschap pen en bergen met kristallen. Zijn dnaar Valle de la Luna geweest, Valle de la Muerte. Dat moest eigenlijk Marte zijn, maar ze hebben de Belgische priester (daar heb je t al haha) verkeerd verstaan. De vallei deed hem nl aan Mars denken (Marte dus) maar ze verstonden Muerte dus tja...wat zat er in de toer:
- mooie uitzicht en
- valle de la muerte
- kleine trekking
- cordillera de la sal
- cavernas (grotten waar we in zijn geweest)
- tres marias
- duna mayor (voor de zonsondergang)
Al met al geslaafd. Supermooie natuur en uitzichten. Morgen naar Geyser del Tatio en de geisers zijn het actiefst met zonsopkomst dus de wekker gaat om half 4..pick up is at 4! De sterrenhemel is echt zooo onwijs gaaf hier!! Zo helder gewoon. Top!

27 januari
Geyser de Tatio it is! Pickip om 4 en waarempel...om 4.15 was de mini van er al. Pikkedonker nog en ijskoud!! Ze hadden wel gezegd dat het koud zou zijn maar Chileense interpretatie van koud is anders dan die van ons haha. Als het hier 15 graden is lopen ze al met winterjassen aan. Maar goed, lange broek trui en vest. Voor de zekerheid ook maar me muts meegenomen...nou...kom je daar....koud!!! Gewoon bevroren autoramen enzo..pfff sta je dan in je vessie haha. Ontbijtje in het donker in de kou. Mooie geisers gezien en landschappen. Helemaal toen de zon opkwam en de mist wegtrok...waauuww!! Foto's heb ik allemaal al op FB gezet dus die zullen jullie wel al gezien hebben denk. Wat zat er in de tour;
- Campo geotermico
- Salida del sol
- aqua termal (ben ik niet ingeweest want was btje kort tijd)
- pueblo de Machuca waar ik een heerlijke lama spies gegeten heb. En dat om 11.00 uir 's ochtends hihi.
morgen op de mountainbike naar Laguna Cejar.

Voor nu was dit het weer, iedereen weer up to date en heeft oma weer wat leuks te lezen :-)

Dikke knuffels aan iedereen!!
Kusssiessssss!!!!

• 28 Januari 2014 - 09:04

Paultje:

Hai Reneetje,

Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag meissie!
    Missen je hier wel hoor, maar fijn dat je het zo naar 't zin hebt...
    Leuk om je reisverslagen te lezen en je een beetje te volgen.
    Groetjes van ons, BB TZ TC

Kus Paul.

• 28 Januari 2014 - 13:03

Erik En Marjon:

yeah weer een nieuw verslag! Klinkt als een heel mooi gebied! - en dat is het ook bewezen de foto's op FB! -

Geniet van de rest van de trip weer, we volgen je :)
    xxx

• 28 Januari 2014 - 17:25

Anneke:

Weer genoten van verslag wat intens genieten voor je en wij ook weer mee genieten
    We volgen je en. Gave. Foto's weer kuzzzzz. An

• 29 Januari 2014 - 16:39

Anneke Caspers:

Hoi Renee,

Leuk geschreven verhalen. Je maakt wat mee :). Ik heb je zondag nog een sms gestuurd voor je verjaardag maar die is waarschijnlijk niet aangekomen. Alsnog.

Veel plezier nog en groetjes,
    Anneke en Rob

• 29 Januari 2014 - 22:12

Dana:

Hey zus!
    Net het hele verhaal nog maar es op mn gemakje gelezen... eerste keer proberen kwam er steeds wat tussen haha.. leuke dingen doe en zie je allemaal!
    Hoe beslis je nu wat je volgende bestemming gaat worden? Doe je dat in overleg of is dat al afgesproken onderling?
    Dikke kus!!

• 30 Januari 2014 - 10:17

Rineke:

Hoi Renee,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit klinkt wel als een heel mooi gebied. Ben benieuwd hoe jij gaat reageren in maart als iemand klaagt over lange wachttijd :-) groetjes Rineke

• 02 Februari 2014 - 17:34

Mieke:

Ha Reneetje. Ik verheug me nu al op het volgende verslag, je schrijft zó leuk. En ik ben zo ontzettend blij voor je dat je zo geniet en zoveel gekke dingen meemaakt!
    Blijf vooral genieten hoor!
    Liefs, Mieke